Det här är färdtjänst
Färdtjänst är för dig som på grund av funktionsnedsättning har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand och/eller resa med allmän kollektivtrafik.
Pris för färdtjänst 2025
Från 1 januari 2025 ändras priserna i färdtjänsten.
- Klicka här för att läsa förändringar i priser och avgifter för år 2025.
- Klicka här för att komma till prisräknaren för färdtjänst.
Du måste ha ett tillstånd för att resa med färdtjänst
Funktionsnedsättningen kan vara både fysisk och psykisk. Din funktionsnedsättning måste vara varaktig i minst tre månader. Färdtjänsttillståndet är individuellt och kan se olika ut beroende på funktionsnedsättning. Tillståndet är alltid tidsbegränsat och när ditt tillstånd går ut måste du ansöka på nytt.
Behöver någon föra din talan ska en fullmakt bifogas med ansökan.
Färdtjänst är inte en ersättning för avsaknad av egen bil, körkort eller allmän kollektivtrafik. Du kan läsa mer i vår serviceresebroschyr.
Vad händer när tillståndet gått ut?
När giltighetstiden för tillståndet gått ut behöver du ansöka på nytt. Du kan ansöka digitalt eller med pappersblankett som du kan få hemskickat, klicka här för att läsa du ansöker.
Användning av färdtjänst
När du har blivit beviljad ett tillstånd för färdtjänst kan du använda tjänsten för exempelvis resor till arbete, inköp och frisör.
- Med färdtjänsten kan du resa i kommunen där du är folkbokförd
- Du kan även använda färdtjänsten för resor som sträcker sig upp till 40 kilometer från kommungränsen. För längre resor hänvisas du till riksfärdtjänst.
- Färdtjänst får inte nyttjas för resor till och från sjukvård, sjukgymnastik, hälsocentral eller tandvård.
- Du kan resa dygnet runt men alla resor måste beställas i förväg via vår kundtjänst för Serviceresor.
Ledsagare eller medresenär
Om du behöver hjälp i fordonet under själva resan kan du ansöka om ledsagare. Det innebär att du kostnadsfritt får ta med dig en person som hjälper dig under resan. Du kan inte få ledsagare beviljat för behov av hjälp på resmålet exempelvis hjälp i butik.
- Omsorgspersonal i tjänst får kostnadsfritt följa med på resorna. Det kan exempelvis vara en personlig assistent eller hemtjänst.
- Du får mot avgift ta med en medresenär på resan. Undantag är resor under högtrafik på vardagar mellan kl. 07:00 – 09:00 och 14:00 – 16:00 då får medresenär inte medfölja. Förälder har alltid rätt att ta med barn.
- Färdigutbildad och godkänd ledar-, signal- eller servicehund är tillåten att ta med på resan, ett intyg gällande detta måste lämnas till färdtjänsthandläggare innan resa kan ske. Husdjur får inte följa med på resan.
Service extra som tillval
I ditt färdtjänsttillstånd ingår hjälp från föraren i och ur fordonet samt till/från entré. Service extra kan köpas till och innebär utökad hjälp från föraren. Exempelvis innebär service extra hjälp till annat våningsplan och/eller hjälp med kassar efter handel. Klicka här för att se pris för resa samt kostnad för service extra.
Digitalt möte med handläggare
Via ett digitalt möte kan du chatta eller prata med en handläggare för färdtjänst och riksfärdtjänst. Under mötet kan du få svar på frågor gällande färdtjänst och riksfärdtjänst, information om hur du ansöker om ett tillstånd, hur handläggningen går till med mera.
Klicka här för att boka ett digitalt möte.
Beställ din resa
Du kan resa dygnet runt men alla resor måste beställas i förväg via vår kundtjänst.
Vi ser helst att färdtjänstbokning sker i så god tid som möjligt innan resa. Resa kan dock beställas fram till en timme innan resa. Vid beställning samma dag och samordning inte kan ske tillkommer en extra avgift. Klicka här för att se priserna för färdtjänst.
Telefonnummer: 010 - 35 75 050.
Telefontid: 08:00-16:30 på vardagar och 08:00-15:00 på helger.
Utanför ordinarie telefontider
Om du behöver avbeställa eller få hjälp med en beställd resa utanför ordinarie telefontider ringer du journummer 010 - 35 75 060.
Jourtid: Vardagar kl. 06:30-08:00 och 16:30-22:00 på vardagar. Helger kl. 15:00-22:00.
Resor vid högtider
För resor vid storhelger, exempelvis julhelgen, behöver resa bokas i god tid, se annonsering på hemsida för aktuella datum respektive dagar.
Avbeställ resa
Vid förhinder ska en beställd resa avbeställas. Om resan inte avbeställs debiteras en avgift på 300 kr. Vid avbokning utanför ordinarie öppettider hänvisar vi till journummer: 010 - 35 75 060.
Giltigt färdtjänsttillstånd ger fria resor i linjetrafiken
Med ett giltigt färdtjänsttillstånd reser du kostnadsfritt i Kalmar länstrafiks linjelagda kollektivtrafik i Kalmar län. Detta gäller mot uppvisande av ett färdtjänstkort tillsammans med fotolegitimation. Den kostnadsfria resan gäller även för din medresenär.
Kostnadsfria resor med färdtjänsttillstånd gäller inte:
- Närtrafik
- På SJ-tåg Kalmar - Nybro - Emmaboda
- I Skärgårdstrafiken i Västerviks och Oskarshamns kommun.
- På cykelfärjan Dessi som trafikerar Kalmar - Färjestaden på sommarhalvåret.
Färdtjänstkort skickas ut vid behov
Kalmar länstrafik skickar ut färdtjänstkort till personer som uppger att de har behov av att kunna resa i den linjelagda kollektivtrafiken. Om du inte har behov av eller möjlighet att resa i den linjelagda kollektivtrafiken så kommer du inte heller få ett färdtjänstkort. Om du har ett giltigt färdtjänsttillstånd så kan du när som helst kontakta Kalmar länstrafik för att få ett färdtjänstkort hemskickat.
Resa i annan kommun med färdtjänst (RIAK)
Resa i annan kommun (RIAK) innebär att du med giltigt färdtjänsttillstånd kan resa med färdtjänst inom en annan kommun än din folkbokföringskommun. Klicka här för att läsa mer.
Kontantfritt i färdtjänsten
Färdtjänsten är kontantfri. Det är möjligt att betala för resan med 30-dagarsbiljett för färdtjänst, Reskassa för serviceresor, betalkort ombord eller faktura.