
Riksfärdtjänst
Riksfärdtjänst innebär resa från en kommun till en annan inom Sveriges gränser, utanför färdtjänstområdet.
Personer som på grund av varaktig funktionsnedsättning inte kan resa till normala resekostnader, kan beviljas tillstånd för riksfärdtjänst. Syftet med resan ska vara nöje, fritidsverksamhet eller någon annan enskild angelägenhet.
Om du har rätt till riksfärdtjänst är det inte säkert att du får resa med det sätt som du har ansökt om. Om utredningen visar att du har en fördyrad reskostnad till följd av dina funktionsnedsättningar men kan resa med allmänna kommunikationer med hjälp av ledsagare så har du inte rätt till ett annat färdsätt/servicefordon. De allmänna kommunikationerna är i dag tillgänglighetsanpassade i stor utsträckning och är därför det vanligaste färdsätt som riksfärdtjänsten ger ersättning för.
Du måste skicka in din ansökan om riksfärdtjänst senast tre veckor före tänkt resa. Vid storhelger som påsk och jul behöver du skicka in din ansökan i så god tid som möjligt. Se annonsering på hemsida inför aktuell helg
När du skickat in din ansökan, kommer du sedan att kontaktas av en handläggare som utreder om du är berättigad till resan och hur den kan genomföras.
Riksfärdtjänst under julhelgen
Under julhelgen, 24-26 december, är det många som vill resa med vår riksfärdtjänst. För att vi ska kunna planera trafiken och tillmötesgå så många önskningar som möjligt behöver vi få till oss bokningar i god tid innan julhelgen. Nedan kan du se sista ansöknings- och bokningsdatum.
Ansökan om riksfärdtjänst ska vara oss tillhanda senast den 15 november och resan bokas hos vår kundtjänst senast den 4 december.
Ansök om riksfärdtjänst digitalt via 1177.se
Du kan ansöka om riksfärdtjänsttillstånd genom att logga in med ditt BankID på 1177.se. Klicka här för att komma vidare till 1177.se.
Digitalt möte med handläggare
Via ett digitalt möte kan du chatta eller via video prata med en handläggare för färdtjänst och riksfärdtjänst. Under mötet kan du få svar på frågor gällande färdtjänst och riksfärdtjänst, information om hur du ansöker om ett tillstånd, hur handläggningen går till med mera. Vill du prata med en handläggare via telefon hänvisar vid dig till telefontiden för detta.
Beställ din resa
När du fått ditt tillstånd kan du beställa din riksfärdtjänstresa via vår kundtjänst.
Telefonnummer: 010-35 75 050
Telefontid: 08:00-16:30 på vardagar.
Om du behöver avbeställa eller få hjälp med en redan tidigare beställd resa utanför ordinarie telefontider ringer du journummer 010-35 75 060.
Jourtid: 06:30-08:00 och 16:30-21:00 på vardagar, 15:00-22:00 på helgen.
Om du har beviljats generellt tillstånd för riksfärdtjänst med obegränsat antal resor under en begränsad tidsperiod ska en sådan resa beställas senast dagen innan avresa.
Om du har beviljats riksfärdtjänst med allmänna kommunikationer och ledsagare kan du själv boka och bekosta din och ledsagarens biljetter. Efter resans genomförande skickar du in biljetterna tillsammans med kopia på ditt riksfärdtjänstbeslut. Du får ersättning för den kostnad som överstiger egenavgiften. Du kan inte få ersättning för ett dyrare färdsätt än det du har beviljats.
Avbeställ din resa
Vid förhinder ska en avbeställas senast två dagar före resdag. Om du inte avbeställt resan blir du ersättningsskyldig för 25 procent av den faktiska kostnaden.
Kontantfritt i riksfärdtjänsten
Riksfärdtjänsten är kontantfri. Det är möjligt att betala för resan med Reskassa för serviceresor, betalkort ombord och faktura.
Frågor och svar
Vem kan få Riksfärdtjänst?
Du som har en stor och varaktig funktionsnedsättning som medför att resan inte kan genomföras utan fördyrade reskostnader. Exempel på detta kan vara att du inte klarar en resa med tåg på egen hand men med stöd av en ledsagare går det bra. Varaktigheten på funktionsnedsättningen ska vara minst 6-12 månader.
Vart kan jag resa med riksfärdtjänst?
Du kan använda riksfärdtjänst för resa till rekreation, fritidsverksamhet eller någon annan enskild angelägenhet. Resan måste vara från en kommun till en annan kommun inom Sveriges gränser.
Hur bokar jag en resa?
När du fått ditt tillstånd kan du beställa din riksfärdtjänstresa. Det gör du på telefon 010–35 75 050.
Telefontid: 08:00-16:30 på vardagar.
Resan måste beställas minst 5 helgfria dagar innan avresa.
Kan resan avbeställas?
Avbeställning ska göras senast två dagar före datum för resa, men gärna så tidigt i förväg som möjligt. Om du inte gör det kan du bli ersättningsskyldig för hela resan.
Kan tiden för min resa ändras?
När du reser upp till 20 mil kan din avresetid förskjutas med en halvdag. För ännu längre resor kan avresetiden förskjutas med en heldag. I samband med helger kan ännu större förskjutningar krävas.
Vad kostar det?
Priset fastställs av regeringen och motsvarar normala reskostnader (tåg 2:a klass).
Finns att läsa här: Förordning (1993:1148) om egenavgifter vid resor med riksfärdtjänst
Får jag ta med mig någon mer på resan?
Om du behöver hjälp under själva resan blir du beviljad ledsagare. Det kommer att framgå i ditt beslut vad som gäller.
När du har tillstånd till riksfärdtjänst är det möjligt för dig att, i mån av plats resa tillsammans med en medresenär (gäller endast vid resa med servicefordon). Medresenären betalar lika mycket som du betalar. Vid resa i allmän kollektivtrafik bokar och betalar medresenären sin egen biljett.
Vad får jag ta med mig?
Du får ta med dig max två resväskor. Du får ta med de hjälpmedel som krävs för att du ska kunna genomföra själva transporten. Extra hjälpmedel som behövs på resmålet får inte tas med.
Vad gör jag om jag inte är nöjd med beslutet jag fått?
Om du inte är nöjd med beslutet finns möjlighet att överklaga detta.