Ansök om färdtjänsttillstånd
Du kan ansöka om färdtjänsttillstånd via 1177.se eller genom en ansökningsblankett.
Du kan ansöka om tillstånd på 1177.se med hjälp av e-legitimation eller genom att ringa våra handläggare för att få en ansökningsblankett hemskickad. Handläggare nås på telefonnummer 010 - 35 75 050, alla helgfria dagar mellan klockan 08:00-10:00.
En ansökan via 1177.se kan göras när som helst på dygnet och du behöver därmed inte anpassa dig efter några telefontider.
Om du ansöker åt en annan person ska en fullmakt skickas in. God man eller förvaltare ska bifoga en kopia på förordnandet.
När du skickat in din ansökan kommer du sedan att kontaktas av en handläggare som utreder din ansökan och fattar beslut. Handläggningstiden är nprmalt mellan två – fyra veckor. Utredningen kan ske via ett personligt besök, digitalt möte eller per telefon. Ibland behöver handläggaren även ett medicinskt utlåtande som komplement.
Om du inte är nöjd med beslutet finns möjlighet att överklaga detta.
Ansök digitalt via 1177.se
Logga in med din e-legitimation på 1177.se för att göra en digital ansökan. När du skickat in din ansökan kommer du kontaktas av en handläggare som utreder din ansökan och fattar beslut.
En ansökan via 1177.se kan göras när som helst på dygnet och du behöver därmed inte anpassa dig efter några telefontider.
Digitalt möte med handläggare
Via ett digitalt videomöte kan du chatta eller via video prata med en handläggare för färdtjänst och riksfärdtjänst. Under mötet kan du få svar på frågor gällande färdtjänst och riksfärdtjänst, information om hur du ansöker om ett tillstånd, hur handläggningen går till med mera. Vill du prata med en handläggare via telefon hänvisar vid dig till telefontiden för detta.