Hoppa till innehåll kalmar länstrafik logotype Sök
Person genomför ett biljettköp i appen Kalmar länstrafik

Användarvillkor appen Kalmar länstrafik

Nedan kan du läsa villkoren för att använda appen Kalmar länstrafik.

Användarvillkor 2024-06-10

Användarvillkoren ersätter tidigare villkor.

Dessa användarvillkor avser tjänster kopplade till Kalmar länstrafiks App. För att få tillgång till förmåner därutöver krävs registrering av Användarkonto, vilket även inkluderar tillgång till Mitt konto. I samband med att du godkänner dessa villkor erhåller du en licens enligt punkt 1 att nyttja tjänsterna.

Samtliga resor oavsett försäljningskanal omfattas av Kalmar länstrafiks Resevillkor.

1. Licens

Kalmar länstrafik ger dig genom godkännande av användarvillkoren en begränsad, icke-exklusiv och icke överlåtbar licens att installera och använda Kalmar länstrafiks App under villkorens giltighetstid på mobil enhet som du äger eller kontrollerar.

Om du inte följer villkoren kan licensen komma att återkallas av Kalmar länstrafik. Din rätt att använda Kalmar länstrafiks App förutsätter att du personligen har godkänt Kalmar länstrafiks användarvillkor. Om villkoren mellan dig och Kalmar länstrafik upphör, upphör din rätt att använda Kalmar länstrafiks App.

Samtliga immateriella rättigheter som exempelvis tekniska lösningar avseende tjänsterna tillhör Kalmar länstrafik eller tredje part med vilka Kalmar länstrafik samarbetar. Sådant innehåll avser bland annat text, illustrationer, grafik, logotyper, knappikoner, videos, bilder, databaser, programvara, källkod och dylikt.

Du får endast använda de immateriella rättigheterna inom ramen för tjänsterna. Resenären har således inte rätt att förändra tjänsterna på något sätt, kopiera, anpassa, hyra ut, låna ut, sälja, underlicensiera eller på annat sätt distribuera eller överlåta innehållet i tjänsterna.

2. Användarkonto

Om du skapar ett användarkonto genom att registrera dig i Kalmar länstrafiks App eller på Mitt konto tillhandahåller du tjänster. Med tjänster avses de funktioner i Kalmar länstrafiks App och Mitt konto som tillgängliggörs för den som har ett användarkonto.

Tjänsterna tillhandahålls via vår hemsida kalmarlanstrafik.se och genom mobila applikationer för iOS och Android som kan laddas ner från olika programvarubutiker. Villkoren är tillämpliga oavsett från vilken plattform tjänsterna tillhandahålls.

Tjänsterna tillhandahålls kostnadsfritt för dig i sitt standardutförande. Avtal om ingående av tjänsterna så som registrering får inte ingås av personer under 18 år utan målsmans godkännande. Ett sådant godkännande kan lämnas genom att målsman kopplar Kalmar länstrafiks App och/eller Mitt konto till ett betalkort eller Swish och, i samband med registrering av betalmedel, ger sitt godkännande för de köp som genomförs för dig som är minderårig. Tjänsterna får endast användas av dig som är 13 år eller äldre.

Du ansvarar för eventuella trafikavgifter som teleoperatören tar ut för skickande eller mottagande av data och/eller meddelanden vid registrering och vid användande av tjänsterna.

2.1 Tjänster kopplade till användarkontot i sitt standardutförande

Låna ut biljett

Aktiverade periodbiljetter kan lånas ut via Appen eller Mitt konto (gäller ej Flexbiljett). Antalet utlåningar är begränsade och varierar beroende på periodbiljett. Se kalmarlanstrafik.se för mer information. Utlåningen gäller från utlåningstillfället till klockan 04:00, då biljetten automatiskt återgår till den ursprunglige ägaren. Mottagaren av biljetten måste vara registrerad (mobilnummer), och antalet personer är begränsat till fem.

Överlåta biljett

Samtliga inaktiva biljetter går att överlåta en gång. Aktiva biljetter går inte att överlåta. En överlåtning innebär att rätten att resa med biljetten är hos den som mottagit biljetten. En överlåtning är oåterkallelig.

Flytta biljett inom användarkontot

Via Mitt konto har kund möjlighet att flytta inaktiva och aktiva biljetter mellan biljettbärare som är anslutna till användarkontot. Det är möjligt att flytta en biljett vid ett tillfälle, därefter upphör möjligheten att flytta biljetten.

En biljett är alltid giltig i den enhet den köps i men även i den enhet som biljetten tillfälligt eller permanent har lånats ut, överlåtits eller flyttats till. En biljett är dock aldrig giltig samtidigt i två olika
enheter.

3. Tillgänglighet och spärr av Tjänst

Tjänsterna är normalt tillgängliga dygnet runt, alla dagar i veckan. Trots att Kalmar länstrafik strävar efter att tillhandahålla tjänsterna utan teknisk störning, kan Kalmar länstrafik inte garantera att tjänsterna alltid kommer att vara fullt tillgängliga eller fungera felfritt.

Om Kalmar länstrafik avser att utföra planerade avbrott i tjänsterna med anledning av uppdateringar, förbättringar, underhåll eller likande åtgärder kommer Kalmar länstrafik att informera dig om det planerade avbrottet eller störningen som detta föranleder.

Kalmar länstrafik förbehåller sig även rätten att helt eller delvis och utan föregående meddelande, spärra tjänsterna för dig om Kalmar länstrafik misstänker att du;

  1. obehörigen nyttjar annan persons inloggningsuppgifter;
  2. obehörigen låter annan nyttja persons inloggningsuppgifter;
  3. lånar ut biljetten i kommersiellt syfte;
  4. använder tjänsterna i strid mot användarvillkoren eller använder, eller har för avsikt att använda tjänsterna i strid med gällande lagstiftning (exempelvis bedrägerier, falska köp, falskt angivande av uppgifter eller liknande); eller
  5. använder tjänsterna på sådant sätt att Kalmar länstrafik eller tredje person kan orsakas skada. Antal gånger du kan återregistrera ditt användarkonto är begränsat. Vid återkommande registrering kan användarkontot komma att spärras under en tid. Under den tiden är inte befintliga biljetter och tjänster tillgängliga via App.

Kalmar länstrafik har också rätt att spärra tjänsterna för dig utifrån teknisk säkerhetsmässig grund eller annan grund om Kalmar länstrafik bedömer att det bör ske för att skydda Kalmar länstrafiks, tredje persons eller andra parters intressen.

4. Överlåtelse

Kalmar länstrafik har rätt att utan föregående samtycke från dig, helt eller delvis, överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt användarvillkoren.

5. Personuppgifter och cookies

I samband med att Kalmar länstrafik tillhandahåller biljetter och biljettsystem är det nödvändigt för Kalmar länstrafik att samla in och behandla vissa av dina personuppgifter.

Kalmar länstrafik är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som du som resenär lämnar till Kalmar länstrafik exempelvis i samband med registrering av konto inom ramen för tjänsterna eller i övrigt tillhandahåller via tjänsterna (exempelvis platstjänster).

Mer information om hur Kalmar länstrafik behandlar dina personuppgifter finns i vår Integritetspolicy som du också kan läsa och godkänna genom Kalmar länstrafiks App eller på Mitt konto.

6. Ändringar av Villkor

Kalmar länstrafik förbehåller sig rätten att ensidigt och när som helst göra förändringar och tillägg i dessa användarvillkor och tjänster. Sådan ändring som avses i denna punkt godkänns av dig nästa gång du loggar in på kontot. För det fall godkännande inte görs upphör din rätt att använda tjänsterna. Vid var tid gällande villkor finns publicerade på kalmarlanstrafik.se, i Kalmar länstrafiks App och på Mitt konto.

Villkorsändringar som föranleds av lag, förordning eller myndighetsbeslut kan meddelas av Kalmar länstrafik med direkt ikraftträdande.

7. Avtalstid och uppsägning

Avtal som har ingåtts mellan Kalmar länstrafik och dig är giltigt under den tid resan pågår eller tills vidare, så länge du nyttjar någon av tjänsterna.

Du kan när som helst säga upp avtalet för Kalmar länstrafiks App eller Mitt konto till omedelbart upphörande. Uppsägning sker genom att följa instruktionerna i tjänsten. Om du tar bort Kalmar länstrafiks App från din mobila enhet, försvinner biljett/-er och annan information i denna och Kalmar länstrafik ansvarar inte för förlust av sådan data.

Kalmar länstrafik har rätt att omedelbart och utan skriftligt meddelande, säga upp tjänsten om du använder den i strid med vad som stadgas i användarvillkoren. Kalmar länstrafik har även rätt att säga upp avtalet enligt denna punkt för det fall du inte varit aktiv i någon av tjänsterna under en period om två år, förutsatt att betalning för tjänsterna inte skett för längre period.

8. Kalmar länstrafiks ansvar och ansvarsbegränsningar

Tjänsterna i Kalmar länstrafiks App och på Mitt konto tillhandahålls i befintligt skick och du är självständigt ansvarig för användandet av tjänsterna och den mobila enhet, programvara eller annan utrustning som krävs för att möjliggöra användande av tjänsterna.

Kalmar länstrafik ansvarar inte för den skada som uppkommer genom att du använder tjänsterna i strid med användarvillkoren eller med anledning av att du inte följt de särskilda villkoren som programvarubutiken uppställt.

Kalmar länstrafik ger inga garantier om tjänsterna och dess innehåll eller funktion. Trots att Kalmar länstrafik strävar efter att tillhandahålla tjänsterna utan teknisk störning, kan Kalmar länstrafik inte garantera att tjänsterna alltid kommer att vara fullt tillgängliga eller fungera felfritt. Om så sker hålls du som kund skadeslös om fel beror på omständigheter som Kalmar länstrafik råder över. Kalmar länstrafik ansvarar dock inte under några omständigheter för tekniska problem som kan uppstå hos tredje part, exempelvis i anledning av problem med internetåtkomst, tekniska problem hos betaltjänstleverantörer, tekniska problem med resenärens mobila enhet eller liknande.

Kalmar länstrafik friskriver sig från samtliga uttryckliga, underförstådda eller lagstadgade garantier.

9. Motstridiga villkor

Om det skulle finnas motstridiga villkor i Kalmar länstrafiks användarvillkor och resevillkor i förhållande till vad som anges i övriga informationskanaler ska innehållet i användarvillkoren och resevillkoren ha tolkningsföreträde.

10. Tvist

Tvist med anledning av dessa villkor skall avgöras enligt svensk rätt och vid svensk allmän domstol. Vid tvist med privatperson följer Kalmar länstrafik Allmänna Reklamationsnämndens (ARN:s) rekommendationer.

11. Kontakt

kalmarlanstrafik.se

Telefon Kundtjänst: 010-35 75 000

Region Kalmar län – Kalmar länstrafik
Box 54
579 22 Högsby

Organisationsnummer: 232100-0073