
Resekort
Ett resekort kan användas för att resa med Kalmar länstrafik. På ett resekort kan du placera biljetter och använda kundkassan.
Hur får jag tag på ett resekort
Det finns två sätt att få tag på ett resekort:
- Via Kalmar länstrafiks kundcenter och återförsäljare. Här kan du hitta var kundcenter och återförsäljare finns.
-
Genom att ringa till Kalmar länstrafiks kundtjänst på telefon 010-35 75 000, kan du köpa 30-dagarsbiljett, Seniorbiljett och Fritidsbiljett som sedan skickas hem till dig.
Pris på resekort
Resekorten kostar 50 kr per styck.
- Pris för resekort gäller i samband med köp av biljett och om du vill beställa eller hämta ut ett nytt resekort utan att köpa biljett.
Funktioner i resekortet
Du kan själv administrera och placera biljetter på resekortet via Mitt konto. Det är även möjligt att omköpa biljetter som är placerade på ett resekort via biljettautomaterna.
Du som inte vill eller kan använda Mitt konto kan få hjälp med att köpa och ladda biljetter på ett resekort via Kalmar länstrafiks kundcenter och återförsäljare.
Blippa resekortet ombord
Resekortet ska blippas i biljettläsaren när du går ombord på bussen. En biljettläsare sitter placerad vid föraren i samtliga bussar i linjetrafiken.
Aktivera resekort - aktivera biljett
Biljetter som är laddade på ett resekort aktiveras automatiskt när du blippar resekortet. Det innebär att oaktiverade biljetter som du använder för första gången aktiveras när du blippar resekortet i biljettläsaren.
Inspektionskvitto om du reser med Öresundståg och SJ-tåg
När du reser med Öresundståg, SJ eller med Närtrafiken krävs ett utskrivet inspektionskvitto. Inspektionskvittot kan du på egenhand skriva ut i våra biljettautomater eller så kan du få det utskrivet via återförsäljare.
Frågor och svar om resekortet
Hur får jag tag på ett resekort?
Det finns tre sätt att få tag på ett resekort:
- Via Kalmar länstrafiks kundcenter och återförsäljare. Här kan du hitta var kundcenter och återförsäljare finns.
- Genom att ringa till Kalmar länstrafiks kundtjänst kan du köpa 30-dagarsbiljett, Seniorbiljett eller Fritidsbiljett som sedan skickas hem till dig, 010 – 35 75 000. Biljetten placeras på ett nytt resekort.
När behöver jag ett inspektionskvitto?
När du reser med Öresundståg, SJ eller med Närtrafiken med ett resekort krävs ett utskrivet inspektionskvitto. Inspektionskvittot kan du på egen hand skriva ut i våra biljettautomater eller så kan du få det utskrivet via återförsäljare.
Vilka biljetter kan placeras på resekortet?
Kan jag få tag på ett resekort ombord på bussen eller tåget?
Nej. För att underlätta arbetet ombord på våra fordon delas inga resekort ut ombord på våra bussar och tåg.
Genom att minska på antalet administrativa arbetsuppgifter för förare och ombordpersonal kan vi minska uppehållstiderna vilket i sin tur ger oss större förutsättningar att förbättra kollektivtrafiken.
Hur döper jag om ett resekort på Mitt konto?
Resekort som skickas ut efter beställning via Mitt konto namnges alltid: Resekort 1
För att ändra namn på resekortet gör du så här:
- Radera resekortet från Mitt konto
- Registrera resekortet igen genom att knappa in kort-id som finns på baksidan av kortet, exempelvis 1234 5678 9123 4567.
Vad händer med mitt Sydtaxakort?
Den 13 oktober 2020 var sista dag att använda Kalmar länstrafiks sydtaxakort, se bilder nedan.
Få återstående belopp återbetalat från Kalmar länstrafiks Sydtaxakort
Ansökan om återbetalning av kvarvarande belopp på Reskassa sydtaxa måste postas till Kalmar länstrafik. Skicka till:
Kalmar länstrafik
Försäljning
Box 54
579 22 Högsby
Du ska uppge personnummer, adress och bifoga ditt resekort i brevet. Vi kan enbart återbetala reskassa som är placerat på ett reskort som är utgivet från Kalmar länstrafik (står Kalmar länstrafik eller KLT på kortet).
Hur aktiverar jag en biljett på ett resekort?
Biljetter som är laddade på ett resekort aktiveras automatiskt när du blippar resekortet. Det innebär att oaktiverade biljetter som du använder för första gången aktiveras när du blippar resekortet i biljettläsaren.