
Sjukresor i servicefordon
Sjukresor i servicefordon finns till för personer som inte kan resa i den allmänna kollektivtrafiken.
Sjukresor i ett servicefordon används när personen på grund av funktionsnedsättning eller medicinska skäl har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand och/eller resa med den allmänna kollektivtrafiken. Det måste finnas särskilda skäl för att få resa till vården med exempelvis ett servicefordon.
Tillstånd för resa med servicefordon
För att få resa med servicefordon till och från vårdbesök krävs väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand och/eller resa med den allmänna kollektivtrafiken. Ett tillstånd från Kalmar länstrafik intygar behov av resa med servicefordon. Du ansöker om tillstånd genom att ringa Kalmar länstrafiks Sjukreseenhet, klicka här för att se telefonnummer och öppettider.
När du ansökt om tillstånd för sjukresa med servicefordon kommer Kalmar länstrafik behandla ansökan och vid behov kontakta vårdgivaren för medicinsk konsultation eller medicinskt utlåtande. När bedömning är gjord kommer du få ett beslut.
När du givits tillstånd för sjukresa med servicefordon kan du boka din sjukresa via Kalmar länstrafiks kundtjänst för serviceresor.
Vid resor samma dag eller nästföljande dag
Vid brådskande ärenden som gäller resa samma dag eller nästföljande dag så ringer du Kalmar länstrafiks kundtjänst för serviceresor för bedömning och bokning av resa.
Vid akuta eller brådskande resor med servicefordon
Har du blivit akut sjuk och på egen hand inte kan ta dig till ditt besök eller akutmottagning bokar du din inresa via Kalmar länstrafik. Detta gäller även när du blir brådskande sjuk på natten.
Vid återresa krävs medicinska skäl. I övrigt hänvisas du till kollektivtrafiken eller att på egen hand lösa din hemresa.
Pris för sjukresa i servicefordon
Resa med servicefordon kostar 155 kr i egenavgift per resa. Det innebär 155 kr till vårdbesök och 155 kr från vårdbesök. Högkostnadsskyddet träder in när de sammanlagda egenavgifterna vid sjukresa överstiger 3 100 kr under en 12 månadsperiod, räknat från första resdagen.
Du kan läsa mer om kostnaden i frågor och svar längre ner på sidan.
Hur en sjukresa i servicefordon går till
De flesta sjukresor ser olika ut då förutsättningarna varierar från person till person. Nedan finns en kortfattad beskrivning av en generell resa när personen har ett tillstånd för sjukresa med servicefordon.
Till vårdbesöket:
- När du fått en vårdkallelse bokar du resan över telefon via Kalmar länstrafiks kundtjänst. Boka gärna tur- och returresa samtidigt om det är möjligt.
- Vid bokningen bestäms upphämtningsadress och tidpunkt, du behöver även meddela vilka eventuella hjälpmedel som du behöver ha med på resan.
- Fordonet anländer på avtalad tid och plats. Föraren kan hjälpa dig ombord på fordonet. Huvudregel är att dessa resor samkörs vilket innebär att fler personer hämtas upp på vägen till vårdbesöket.
- Du lämnas av vid entrén som är närmast vårdavdelningen. Föraren kan hjälpa dig ur fordonet.
Från vårdbesöket:
- Du hämtas upp vid förbestämd entré vid sjukhuset/hälsocentralen. Föraren kan hjälpa dig ombord på fordonet.
- Resorna samkörs vilket innebär att resenärer kan komma bli avlämnade innan du kommer hem.
- Du lämnas av vid hemmet. Föraren kan hjälpa dig ur fordonet.
Så här beställer du en resa
Sjukresor med servicefordon bokas via Kalmar länstrafiks kundtjänst om tillstånd finns. En beställning kan göras av personen som är behov av sjukresan, anhörig, ledsagare, god man sjukvårdspersonal med mera. Ring 010-35 75 050 för att beställa en sjukresa. Klicka här för att se våra öppettider.
- Beställ din resa helst tre helgfria dagar innan avresa
- Om du vet när du ska åka tillbaka kan du med fördel beställa återresan samtidigt
- Tillståndet för resa med servicefordon är knutet till personnummer
- Vid förhinder avbeställer du resan så snart du kan. Avbeställer du inte resan kan du bli debiterad en avgift.
Blir du brådskande sjuk på natten kan du beställa taxi från Kalmar länstrafik, ring på numret ovan. I annat fall får du betala hela taxiresan själv, du kan ansöka om ersättning i efterhand.
Så här avbeställer du en resa
Vid förhinder ska en beställd resa avbeställas så snart som möjligt. Du avbeställer resan genom att ringa vår kundtjänst på 010 - 35 75 050. Vid avbokning utanför ordinarie öppettider hänvisar vi till journummer 010 - 35 75 060.
Om du inte avbokar resan kommer du att debiteras en avgift för ej avbokad resa. Avgiften är på 300 kr.
Ledsagare
Du får ta med en (1) ledsagare om behov av ledsagare står angivet i tillståndet för sjukresor i servicefordon. Ledsagaren reser kostnadsfritt och betalar ingen egenavgift.
Resa med hyrbil
Det är möjligt att få resa med hyrbil till och från vårdbesöket om sjukvården bedömer att resenären/patienten inte kan resa med den allmänna kollektivtrafiken samt att personen är i behov av flera ledsagare. Resa med hyrbil måste bokas via Kalmar länstrafiks kundtjänst för serviceresor.
Frågor och svar
Vad kostar en sjukresa med servicefordon?
Egenavgiften är den del av resekostnaden som du själv ska svara för.
Färdmedel:
- Egen bil 155 kr
- Resa med servicefordon 155 kr
- Flyg 155 kr
- Hyrbil 155 kr
- Båt 155 kr
Egenavgiften avser enkel resa till eller från vårdgivare för respektive färdmedel.
Högkostnadsskydd för resor
När dina sammanlagda egenavgifter vid sjukresa överstiger 3 100 kr under en 12 månadersperiod, räknat från första resdagen, träder högkostnadsskyddet in. Du kommer då inte att betala fler egenavgifter under kvarvarande 12 månadersperioden. Barn under 16 år i samma familj ingår i samma högkostnadsskydd.
Hur betalar jag för en sjukresa med servicefordon?
Du betalar via faktura som kommer från Region Kalmar län.
Finns det väntetider för resor med servicefordon?
Ja, det finns väntetider för att vi ska kunna planera in transporterna. Väntetiderna är skiljer sig beroende på hur långt du ska resa. Nedan kan du se en kort sammanfattning av väntetiderna.
- 0-25 km ska resan ordnas så att maximal väntetid före vårdbesök är 1 timme. Samma väntetid gäller efter vårdbesöket.
- 26-120 km ska resan ordnas så att maximal väntetid före vårdbesöket är 1,5 timmar. Samma väntetid gäller efter vårdbesöket.
- Inom länet längre än 120 km ska resan ordnas så att maximal väntetid före vårdbesök är 2 timmar. Samma väntetid gäller efter vårdbesöket.
- Utanför länet längre än 120 km ska resan ordnas så att maximal väntetid före vårdbesök är 5 timmar. Samma väntetid gäller efter vårdbesöket.
När kan jag få ersättning för sjukresa?
- vård vid sjukdom
- tandvård
- barn- och mödravård
- preventivmedelsrådgivning, abort- och steriliseringsrådgivning
- tillhandahållande av hjälpmedel
- habilitering och rehabilitering
- donation av organ
- ledsagares resa för den som inte kan åka ensam (gäller även för sjukt barn under 18 år)
- anhöriga som gör sjukbesök hos barn under 18 år (ett besök/dag).
Skicka till:
Sjukreseenheten
Box 54
579 22 Högsby
Parkeringsavgift, vårdavgift, förlorad arbetsinkomst eller kost ersätts inte.
Förfallotid: Sjukresan kan inte ersättas om resan gjorts tidigare än nuvarande år och ytterligare två år tillbaka i tiden.
Hur funkar det med återbetalning?
När dina sammanlagda egenavgifter vid sjukresa överstiger 3 100 kr under en 12 månadersperiod, räknat från första resdagen, träder högkostnadsskyddet in. Du kommer då inte att betala fler egenavgifter under kvarvarande 12 månadersperioden.
Ersättning under 100 kr utbetalas senast inom ett år. Parkeringsavgift, vårdavgift, förlorad arbetsinkomst eller kost ersätts inte.
Utbetalning av ersättning för sjukresa görs en gång i månaden med Swedbanks utbetalningssystem.
Handläggningstid
Vi handlägger ditt ärende så fort som möjligt, men beroende på ärendets karaktär och omfattning kan återkoppling dröja upp till 30 dagar.
Förfallotid
Sjukresan kan inte ersättas om resan gjorts tidigare än nuvarande år och ytterligare två år tillbaka i tiden.