Närtrafik

Närtrafik är ett komplement till övriga bussar och tåg och trafikerar i huvudsak bara om du förbokat din resa.

Närtrafiken körs huvudsakligen på landsbygden när du i förväg beställt din resa i vår app eller hos kundtjänst. 
 

Så här beställer du din resa

Över telefon via kundtjänst

Ring till vår kundtjänst på 010 – 21 21 000 för att beställa din resa. Ring oss under våra öppettider: måndag-fredag 07.00-18.00 och helg 08.00-17.00. Det går tidigast att boka din resa en vecka före avresa.

  • Resor på vardagar: Boka din resa senast 2 timmar innan avgång. För resor i stadstrafik bokas Närtrafiken senast 1 timme innan avresa (Kalmar, Nybro, Oskarshamn, Vimmerby, Västervik).
  • Resor under helg: Boka din resa senast kl. 18:00 sista helgfria vardagen före helg, gäller för all Närtrafik.

Boka via vår app

Bokningsvillkoren för bokning av Närtrafik i appen står angivna vid bokningstillfället.

Till och med den 13 oktober kan du boka Närtrafik i vår gamla app. Från och med den 14 oktober måste du ringa till kundtjänst för att boka Närtrafik.

Betala för resan i appen

Du betalar din Närtrafiksresa när du bokar resan i appen. Det innebär att du inte ska betala för resan när du stiger ombord. Du visar enbart upp biljetten i appen för föraren.

Här laddar du ner Kalmar länstrafiks app.

Kontantfritt i närtrafiken sedan den 1 januari 2020

Sedan den 1 januari 2020 är närtrafiken kontantfri. Du kan köpa biljetter för resor i närtrafiken i vår app. Du kan även betala för resor med 30-dagarsbiljett, reskassa och betalkort ombord.

Grupper och tillgänglighet

Närtrafiken har en begränsning i antal passagerare. Därmed görs resebokning i mån av plats. Detta innebär att vi inte kan garantera grupper och större resesällskap att kunna åka med Närtrafiken.

En form av stadstrafik

I Kalmar, Västervik, Oskarshamn, Nybro och Vimmerby fungerar Närtrafiken även som en variant på stadstrafik.
 

Frågor och svar

Uppdaterad 1 september 2020