Köp- och användarvillkor företagskunder
Dessa allmänna villkor version 2023:1 uppdaterades 2023-06-09.
Köp- och användarvillkor
Köp- och användarvillkor för företag och organisationer
1. Villkor för Kalmar länstrafiks tjänst Företagsportalen
Dessa villkor gäller för köp och beställningar av biljetter hos Kalmar länstrafik.
Kalmar länstrafik är ett verksamhetsområde inom Region Kalmar län (Organisationsnummer 232100–0073).
2. Allmänt
Dessa villkor gäller då ett företag ansöker om ett konto, registrerar ett konto samt använder sig av tjänsten Kalmar länstrafiks ”Företagsportal”.
För det fall företaget direkt eller indirekt tar betalt av resenär som tar emot biljetter gäller även särskilda villkor enligt punkten ”Villkor för vidareförsäljning av biljetter” enligt nedan.
3. Ansökan om Företagskonto
Endast svenska företag med organisationsnummer och leverans- samt fakturaadress i Sverige kan ansöka om ett företagskonto hos Kalmar länstrafik. I samband med ansökan av företagskonto kan en kreditkontroll komma att göras av företaget. Uppfyller inte företaget Kalmar länstrafiks krav i sin ansökan, har Kalmar länstrafik rätt att avslå ansökan.
Kreditvärdigheten kontrolleras löpande och om kreditvärdigheten skulle försämras för en kund äger Kalmar länstrafik rätten att avsluta företagets konto. Kalmar länstrafik äger även rätten att vid missbruk av tjänsten eller obetalda fakturor, stänga av företaget från Företagsportalen med omedelbar verkan.
Vid registrering anges organisationens namn, organisationsnummer, e-postadress, faktureringsadress och organisationsadministratör. Företaget ansvarar för att korrekta och fullständiga uppgifter är registrerade i Företagsportalen.
4. Definitioner
Med ”Företagsportalen” avses den tjänst som Kalmar länstrafik tillhandahåller för företag och organisationer för deras köp av biljetter till kollektivtrafiken.
Med ”företagskonto” avses det konto en organisationsadministratör hos företaget har skapat i Kalmar länstrafiks tjänst Företagsportal för att möjliggöra köp av biljetter.
Med ”organisationsadministratör” avses den person på företaget som är huvudansvarig för företagets konto i Kalmar länstrafiks Företagsportal. Organisationsadministratören har full behörighet i Företagsportalen. Organisationsadministratören kan vidare skapa upp en eller fler avdelningsadministratörer som får rätt att administrera en eller flera avdelningar, skapa upp/importera användare samt köpa biljetter för företagets räkning.
Med ”avdelningsadministratör” avses den person på företaget som av organisationsadministratören har fått behörighet att administrera en eller flera avdelningar, importera/skapa upp resenär samt genomföra beställningar och köp av biljetter för företagets räkning.
Med ”resenär” avses den person på företaget som reser, eller har för avsikt att resa med en biljett som är köpt via företagets företagskonto. Med en ”resenär” avses samma som användare/ /arbetstagare/anställd.
Med ”biljett”, avses både aktiverade och oaktiverade biljetter inköpta via Företagsportalen. En biljett skall vara kopplad till en biljettbärare samt vara aktiverad innan ombordstigning för att anses som giltig. En oaktiverad biljett går att aktivera i upp till ett år (365 dagar) från köptillfället, därefter förfaller rätten att använda biljetten utan rätt till återbetalning.
Med ”biljettbärare”, avses biljett på resekort eller biljett i appen (digital biljett) inköpt via Företagsportalen. En biljett skall vara kopplad till en biljettbärare samt vara aktiverad innan ombordstigning för att anses som giltig.
Med ”appen”, avses Kalmar länstrafiks app med biljett som köpts via Företagsportalen.
Med ”resekort”, avses ett kort som kopplas till en biljett som köpts via Företagsportalen.
Med ”tappa bort garanti”, avses att en förlorad biljett kan återskapas om resenären har registrerat sitt mobilnummer i appen alternativt sitt resekortsnummer på Kalmar länstrafiks tjänst ”Mitt konto”.
Med ”All binary”, avses Kalmar länstrafiks leverantör av betaltjänst för Tjänsteresor. Betaltjänsten benämns ”Allpay” och finns som ett betalsätt i appen och kan användas efter att företaget har gett sitt godkännande till resenären.
5. Skapa och använda företagskonto
Den som skapar och använder ett företagskonto ska vara behörig att köpa biljetter för företagets räkning. Vid skapande av företagskonto sker identifikation med Mobilt BankID. Företaget är betalningsansvarigt gentemot Kalmar länstrafik för de köp och beställningar av biljetter som sker i företagets namn inom ramen för tjänsten Företagsportalen.
Företaget får ta del av information avseende de biljetter som köpts genom företagskontot, bland annat vem som genomfört köpet.
6. Biljetter
Köpt biljett i Företagsportalen tillhör företaget och inte den enskilde personen/resenären. För det fall företaget direkt eller indirekt tar betalt av den resenär som tar emot en biljett gäller särskilda villkor, se punkten ”Villkor för vidareförsäljning av biljetter” nedan.
För de biljetter som köps via tjänsten Företagsportalen tillämpas de priser som gäller hos Kalmar länstrafik vid köpet enligt gällande prislista. Region Kalmar län och Kalmar länstrafik fastställer priser, biljettsortiment och trafikutbud och har rätt att ändra dessa ensidigt.
7. Registrering av resenär
En organisationsadministratör eller avdelningsadministratör importerar/skapar upp resenärer via Företagsportalen. Administratören sätter upp villkor för respektive resenär, t.ex. kreditnivå för tjänsteresor eller om möjligheten ska ges att ansöka om en biljett via löneavdrag etc.
8. Avregistrering och återkallande behörigheter
Företaget ansvarar för att meddela Kalmar länstrafik om dess företagskonto ska tas bort. Avregistrering skickas till Kalmar länstrafik senast 30 dagar innan kontot ska upphöra. E-postadressen är kltforetag@regionkalmar.se.
Företaget ansvarar för eventuella köp till dess att kontot är borttaget.
Företaget ansvarar för att ta bort en viss persons administrationsbehörighet att i företagets namn köpa biljetter vid t ex anställnings upphörande.
Företaget ansvarar för eventuella köp till dess att administratören är borttagen.
9. Villkor för vidareförsäljning av biljetter
Dessa villkor gäller då företaget använder sig av Kalmar länstrafiks tjänst Företagsportalen och direkt eller indirekt tar betalt av den person som biljett skickas till. Genom att använda sig av tjänsten har företaget accepterat dessa villkor.
För att tjänsten Företagsportalen ska kunna användas krävs att företaget har ett företagskonto samt att resenären antingen har Kalmar länstrafiks app installerad, har tillgång till e-post samt en mobiltelefon som kan ta emot sms, eller ett resekort från Kalmar länstrafik. För dessa tjänster gäller tillämpliga villkor. För resenärens resa gäller Kalmar länstrafiks allmänna resevillkor.
Företaget får i enlighet med dessa villkor via tjänsten Företagsportalen sälja biljetter till en resenär. Företaget bestämmer självständigt det pris resenären ska erlägga för biljetten och ska på tydligt sätt informera resenären om biljettens ursprung och återköpsregler.
Företaget har inte rätt till någon provision eller annan ersättning från Kalmar länstrafik med anledning av att det säljer biljetter via Företagsportalen.
Företaget får endast använda Kalmar länstrafiks varumärke i sin marknadsföring om Kalmar länstrafik på förhand lämnat sitt skriftliga godkännande.
10. Betalning
Vid köp av biljett med Kalmar länstrafik företagskonto kan betalning endast ske mot faktura. Kalmar länstrafik fakturerar företaget månadsvis i efterskott med en betalningstid på 30 dagar efter fakturadatum. Efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid försenad betalning överlämnas fakturan till inkasso och lagstadgad påminnelseavgift kommer att debiteras.
11. Giltigt färdbevis
Om det uppstår problem vid köp av biljett i mobilappen, gäller köpevillkoren för mobilbiljetter. Ombord måste resenären alltid kunna visa giltig biljett. Om mobiltelefonen inte fungerar och biljetten inte kan visas har inte resenären en giltig biljett, utan får då köpa en ny biljett för resan på annat sätt.
12. Allmänna resevillkor
Resor som görs av resenär med biljetter köpta genom tjänsten Företagsportalen följer Kalmar länstrafiks allmänna resevillkor. Den köpta biljetten används i Kalmar länstrafiks app eller kopplas till Kalmar länstrafiks resekort. Resevillkoren finns att läsa här.
13. Ändrade villkor
Kalmar länstrafik strävar efter att den tjänst som omfattas av dessa villkor alltid ska vara fullt fungerande. Företag som nyttjar tjänsterna i Företagsportalen kan inte begära ersättning eller på annat sätt få kompensation för det fall aktuell tjänst inte skulle vara fullt fungerande.
14. Kontaktvägar
Resenärer som har frågor om Företagsportalen, ombeds att i första hand kontakta företagets egen administratör.
Frågor om Företagsportalen besvaras via:
Mejl: kltforetag@regionkalmar.se
Telefon: 010-21 21 000
15. Ansvar
Kalmar länstrafik förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa villkor. Kalmar länstrafik förbehåller sig även rätten att sluta tillhandahålla hela eller delar av tjänsten Företagsportalen.
Köp- och användarvillkor för resenärer
1. Villkor för Kalmar länstrafiks tjänst ”Företagsportalen”
Dessa villkor gäller för köp och beställningar av biljetter hos Kalmar länstrafiks. Kalmar länstrafik är ett verksamhetsområde inom Region Kalmars län (Organisationsnummer 232100–0073).
2. Allmänt
Dessa villkor gäller då en resenär har fått tillåtelse av sin arbetsgivare att använda Kalmar länstrafiks tjänst ”Företagsportalen”.
3. Resenärens tillgång till Företagsportalen
Det är företaget som äger kontot hos Kalmar länstrafiks som bestämmer vilka resenärer (arbetstagare/anställda) som ska ha tillgång till tjänsterna i Företagsportalen. Företagets administratörer ansvarar för att lägga upp resenären med rätt behörigheter i Företagsportalen. Resenär som blir upplagd i Företagsportalen får information via e-post/sms om de tjänster som ska nyttjas.
4. Definitioner
Med ”Företagsportalen” avses den tjänst som Kalmar länstrafik tillhandahåller för företag och organisationer för deras köp av biljetter till kollektivtrafiken.
Med ”företagskonto” avses det konto en organisationsadministratör hos företaget har skapat i Kalmar länstrafiks tjänst ”Företagsportalen” för att möjliggöra köp av biljetter.
Med ”organisationsadministratör” avses den person på företaget som är huvudansvarig för företagets konto i Kalmar länstrafiks Företagsportal. Organisationsadministratören har full behörighet i Företagsportalen. Organisationsadministratören kan vidare skapa upp en eller fler avdelningsadministratörer som delges rätten att administrera en eller flera avdelningar, skapa upp/importera användare och köpa biljetter.
Med ”avdelningsadministratör” avses den person på företag som av organisationsadministratören har fått behörighet att administrera en eller flera avdelningar, importera/skapa upp resenär samt genomföra beställningar och köp av biljetter på företagets räkning.
Med ”resenär” avses den person på företag som reser (arbetstagare/anställd), eller har för avsikt att resa med en biljett som är köpt via företagets företagskonto.
Med ”biljett” avses både aktiverade och oaktiverade biljetter inköpta via Företagsportalen. En biljett skall vara kopplad till en biljettbärare samt vara aktiverad innan ombordstigning för att anses som giltig. En oaktiverad biljett går att aktivera i upp till ett år (365 dagar) från köptillfället, därefter förfaller rätten att använda biljetten och ingen återbetalning kan göras.
Med ”biljettbärare”, avses biljett på resekort eller biljett i appen (digital biljett) inköpt via Företagsportalen. En biljett skall vara kopplad till en biljettbärare samt vara aktiverad innan ombordstigning för att anses som giltig.
Med ”appen”, avses Kalmar länstrafiks app med biljett som köpts via Företagsportalen.
Med ”resekort”, avses ett kort som kopplas till en biljett som köpts via Företagsportalen.
Med ”tappa bort garanti”, avses att en förlorad biljett kan återskapas om resenären har registrerat sitt mobilnummer i appen alternativt sitt resekortsnummer i Kalmar länstrafiks tjänst ”Mitt konto”.
Med ”All binary”, avses Kalmar länstrafiks leverantör av betaltjänst för Tjänsteresor. Betaltjänsten benämns ”Allpay” och finns som ett betalsätt i appen och kan användas efter att företaget har gett sitt godkännande till resenären.
5. Biljetter
Köpt biljett i Företagsportalen tillhör företaget och inte den enskilde personen/resenären om inget annat är avtalat mellan företaget och resenären.
Företaget som erbjuder resenären biljett via löneavdrag, äger rätten till biljetten fram till att biljetten i sin helhet är betald av resenären.
6. Betalsätt
Alla biljetter köpta i Företagsportalen betalas av företaget via faktura. I det fall företaget direkt eller indirekt tar betalt av den resenär som tar emot biljett gäller även särskilda villkor enligt punkten 6. ”Villkor för vidareförsäljning av biljetter” nedan.
7. Villkor för vidareförsäljning av biljetter
Dessa villkor gäller då företaget använder sig av Kalmar länstrafiks tjänst Företagsportalen och direkt eller indirekt tar betalt av den person som biljetten skickas till. Genom att använda sig av tjänsten har företaget accepterat dessa villkor.
För att tjänsten Företagsportalen ska kunna användas krävs att företaget har ett företagskonto samt att resenären antingen har Kalmar länstrafiks app installerad, har tillgång till e-post samt en mobiltelefon som kan ta emot sms, eller ett resekort från Kalmar länstrafik. För dessa tjänster gäller tillämpliga villkor. För resenärens resa gäller Kalmar länstrafiks allmänna resevillkor.
Företaget får i enlighet med dessa villkor via tjänsten Företagsportalen sälja biljetter till en resenär. Företaget bestämmer självständigt det pris resenären ska erlägga för biljetten och ska på tydligt sätt informera resenären om biljettens ursprung och återköpsregler.
Villkor för hur företaget tar betalt av resenär, via t.ex. löneavdrag, regleras i ett särskilt avtal mellan företaget och resenären (arbetstagaren/anställd).
Resenären ansvarar själv för förlorat resekort eller förlorad telefon samt om appen raderas. Om det uppstår problem vid köp av biljett i mobilappen, gäller köpevillkoren för mobilbiljetter. Ombord måste resenären alltid kunna visa giltig biljett. Om mobiltelefonen inte fungerar och biljetten inte kan visas har inte resenären en giltig biljett, utan får då köpa en ny biljett för resan på annat sätt.
Resenär som har registrerat sitt mobilnummer i appen alternativt sitt resekortsnummer på Kalmar länstrafiks tjänst ”Mitt konto” omfattas av en s.k. ”tappa bort garanti”, vilket innebär att en förlorad biljett på ett resekort eller i appen kan återskapas till resenären.
8. Allmänna resevillkor
Resor som görs av resenär med biljetter köpta genom tjänsten Företagsportalen följer Kalmar länstrafiks allmänna resevillkor. Den köpta biljetten används i Kalmar länstrafiks app eller kopplas till Kalmar länstrafiks resekort. Resevillkoren finns att läsa här.
9. Ändrade villkor
Kalmar länstrafik strävar efter att den tjänst som omfattas av dessa villkor alltid ska vara fullt fungerande. Företag som nyttjar tjänsterna i Företagsportalen kan inte begära ersättning eller på annat sätt få kompensation för det fall aktuell tjänst inte skulle vara fullt fungerande.
10. Kontaktvägar
Resenärer som har frågor om Företagsportalen, ombeds att i första hand kontakta företagets egen administratör.
Frågor om Företagsportalen besvaras via:
Mejl: kltforetag@regionkalmar.se
Telefon: 010-21 21 000
11. Ansvar
Kalmar länstrafik förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa villkor. Kalmar länstrafik förbehåller sig även rätten att sluta tillhandahålla hela eller delar av tjänsten Företagsportalen.