Återbetalningsregler
En del av våra biljetter kan återköpas, nedan listas vad som gäller.
Du ansöker om återbetalning via ett formulär på hemsidan. Våra biljetter omfattas inte av någon generell ångerrätt, läs mer i våra resevillkor under 3.18.
Vi återköper:
- Ej aktiverade biljetter mot en avgift på 50 kronor
- Oaktiverade och aktiverade 365-dagarsbiljetter mot en avgift på 50 kronor.
- Kundkassa- kvarvarande belopp på kundkassan återbetalas mot en avgift på 50 kronor
Vi återköper inte:
- Aktiverade eller använda biljetter förutom 365-dagarsbiljett
- Pappersbiljetter
- Resekort
Frågor och svar
Kan 365-dagarsbiljetten återbetalas?
Ja, det är möjligt att ansöka om återbetalning av 365-dagarsbiljetten om något förändras under året som du använder biljetten. Återbetalning sker utifrån en modell som baseras på hur lång tid som du använt biljetten. Det är möjligt att få en del av beloppet för biljetten återbetalat upp till 8 månaders användning. Ansökan om återbetalning kan ske oavsett anledning.
Nedan finns en tabell som visar för vilka månader som du kan ansöka om återbetalning och hur mycket du kan få tillbaka av biljettvärdet.
| Månader som du använt biljetten | Återbetalning i procent av inköpspriset |
|---|---|
| 1 | 89 % |
| 2 | 78 % |
| 3 | 67 % |
| 4 | 56 % |
| 5 | 45 % |
| 6 | 34 % |
| 7 | 23 % |
| 8 | 12 % |
| Efter 8 månader görs ingen återbetalning | |
Om du ansöker om återbetalning mellan månadsskifte räknas återbetalning från kommande månadsskifte.
Exempel – Du köper en 365-dagarsbiljett med länsgiltighet för 17 440 kronor. Biljetten används i 3 månader och sedan vill du få resterande del av biljetten återköpt.
17 440 x 0,67 = 11 685 kr (minus administrativ avgift 50 kr) = 11 635 kronor kan du få återbetalat.