Hoppa till innehåll kalmar länstrafik logotype

Återbetalningsregler

En del av våra biljetter kan återköpas, nedan listas vad som gäller.

Du kan ansöka om återbetalning vi ett formulär på hemsidan, via vår kundtjänst eller närmaste kundcenter.

Vi återköper:

  • Ej aktiverade biljetter mot en avgift på 50 kronor
  • Oaktiverade och aktiverad 365-dagarsbiljett
  • Kundkassa/reskassa - kvarvarande belopp på kundkassan/reskassan återbetalas mot en avgift på 50 kronor

Vi återköper inte:

  • Aktiverade/använda biljetter förutom 365-dagarsbiljett
  • Pappersbiljetter
  • Resekort

Frågor och svar

Kan jag ångra köp av 365-dagarsbiljetten?

Ja, det är möjligt att ansöka om återbetalning av 365-dagarsbiljetten om något förändras under året som du använder biljetten. Återbetalning sker utifrån en modell som baseras på hur lång tid som du använt biljetten. Det är möjligt att få en del av beloppet för biljetten återbetalat upp till 8 månaders användning. Ansökan om återbetalning kan ske oavsett anledning.

Nedan finns en tabell som visar för vilka månader som du kan ansöka om återbetalning och hur mycket du kan få tillbaka av biljettvärdet.

Månader som du använt biljetten Återbetalning i procent av inköpspriset
1 89 %
2 78 %
3 67 %
4 56 %
5 45 %
6 34 %
7 23 %
8 12 %
Efter 8 månader görs ingen återbetalning

Om du ansöker om återbetalning mellan månadsskifte räknas återbetalning från kommande månadsskifte.

Exempel – Du köper en 365-dagarsbiljett med länsgiltighet för 17 780 kronor. Biljetten används i 3 månader och sedan vill du få resterande del av biljetten återköpt.

17 780 x 0,67 = 11 913 kr (minus administrativ avgift 50 kr) = 11 863 kronor kan du få återbetalat.