Tillgänglighetsutlåtande Kalmar länstrafik
Kalmar länstrafik strävar efter att webbplatserna och apparna ska kunna hanteras, förstås och vara tillgänglig för alla.
Vi arbetar ständigt med att förbättra webbplatsens och våra digitala tjänsters tillgänglighet. Hör av dig till oss om du upptäcker problem eller anser att vi inte uppfyller lagkraven.
Du kan kontakta oss på följande sätt:
- genom att använda formuläret nedan. Ange en e-postadress om du önskar återkoppling. Du kan inte kan få uppföljning i ärendet om du väljer att vara anonym.
- skicka e-mejl till biljettforsaljning.hogsby@regionkalmar.se
- ring vår kundtjänst 010-35 75 000
Tillgänglighetsutlåtande
Tillgänglighetsutlåtande för kalmarlanstrafik.se
Tillgänglighet för kalmarlanstrafik.se
Kalmar länstrafik står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Det här dokumentet beskriver hur kalmarlanstrafik.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från kalmarlanstrafik.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss.
- Skicka e-post till biljettforsaljning.hogsby@regionkalmar.se och märk meddelandet med ”Tillgänglighet kalmarlanstrafik.se”
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är i hög grad förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Innehåll som inte är tillgängligt nog beskrivs nedan.
- Våra PDF:er på webbplatsen behöver tillgänglighetsanpassas.
- Vissa bilder saknar alt-text. Det betyder att ingen alternativ beskrivning finns rörande bilden (WCAG A 1.1.1).
- Tjänsten Digitalt möte med handläggare saknar grundläggande tillgänglighetsfunktionalitet som vi arbetar med att åtgärda.
Vår ambition är att åtgärda alla ovanstående problem inom kort och arbetar kontinuerligt med att förbättra och upprätthålla tillgängligheten på webbplatsen.
Hur vi testat webbplatsen
Vår leverantör har följt Wcag 2.1 AA vid utveckling och design av webbplatsen. Leverantör har validerat koden enligt Wcag 2.1 AA samt följt DIGGs checklista för webbriktlinjer.
Webbplatsen publicerades den 4 april 2019.
Tillgänglighetsutlåtande för Kalmar länstrafiks app
Tillgänglighet för Kalmar länstrafiks app
Redogörelsen avser appen Kalmar länstrafik version 2.116.5, offentliggjord den 14 september 2020.
Kalmar länstrafik står bakom den här mobila applikationen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur Kalmar länstrafiks app uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av den mobila applikationen?
Om du behöver innehåll från Kalmar länstrafiks app som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, så kan du i första hand hitta informationen här på vår webbplats kalmarlanstrafik.se.
Du kan också kontakta oss på följande sätt:
- skicka e-post till biljettforsaljning.hogsby@regionkalmar.se
- ring 010-35 75 000
Rapportera brister i den mobila applikationens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra den mobila applikationens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, så ber vi dig att kontakta oss. Du kan mejla oss på biljettforsaljning.hogsby@regionkalmar.se eller ringa vår kundtjänst på 010-21 21 000 så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.
Information om Kalmar länstrafik apps tillgänglighet
Appen uppfyller delvis lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på grund av bristande punkter nedan. Prioriterade delar listas nedan.
Prioriterade åtgärder Android
- Säkerställ att samtliga funktioner går att nå med tangentbord.
- Se till att användare kan använda alla funktioner.
- Säkerställ att text förstås i inzoomat läge.
- Gruppera delar i appen.
- Ge sidor unika sidtitlar och använd rubriker för att skapa struktur.
- Se över kontraster.
- Ge alla klickbara objekt ett accessibility name.
Prioriterade åtgärder iOS
- Var konsekvent i beskrivning av funktioner, rubriker och hur felmeddelanden visas.
- Använd en logisk läsordning.
- Säkerställ att textförstoring fungerar korrekt.
- Erbjud stöd för tangentbordsnavigering.
- Se över kontraster på objekt och text.
- Säkerställ att allt innehåll får fokus och blir uppläst.
- Säkerställ att status för knappar, funktioner och reglage förmedlas vidare.
Under vintern 2022 kommer Kalmar länstrafik att fortsätta arbeta för att förbättra tillgängligheten i appen. Förbättringar av våra digitala tjänster kommer att göras löpande.
Så här har vi testat tillgängligheten
Detta tillgänglighetsutlåtande är baserad på den oberoende mellangranskning av Kalmar länstrafiks app som Funka färdigställde 2021-07-14. Granskningen gjordes tillsammans med Länstrafiken Kronoberg, Hallandstrafiken samt Jönköpings länstrafik.
Tillgänglighetsutlåtande för Mitt konto
Tillgänglighet för Mitt konto
Kalmar länstrafik står bakom Mitt konto. Det här dokumentet beskriver hur Mitt konto uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgängligt är Mitt konto?
Kalmar länstrafik har inga kända brister i tillgängligheten för Mitt konto.
Rapportera brister på Mitt kontos tillgänglighet
Kalmar länstrafik strävar hela tiden efter att förbättra Mitt konto. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, så ber vi dig att kontakta oss.
Du kan också kontakta oss på följande sätt:
- skicka e-post till biljettforsaljning.hogsby@regionkalmar.se
- ring 010-35 75 000
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.
Så här har vi testat tillgängligheten
Detta tillgänglighetsutlåtande är baserad på den oberoende mellangranskning av Mitt konto som Funka färdigställde 2021-10-12, där några brister identifierades. Granskningen gjordes tillsammans med Länstrafiken Kronoberg, Hallandstrafiken samt Jönköpings länstrafik.
Kalmar länstrafik har därefter åtgärdat de brister som granskningen identifierade. Den sista åtgärden genomfördes 2022-12-13 och Mitt Konto har nu inga kända tillgänglighetsbrister och uppfyller nu samtliga krav enligt DOS-lagen.
Redogörelsen uppdaterades senast 2024-10-10.