Tillgänglighetsutlåtande Kalmar länstrafik
Kalmar länstrafik strävar efter att webbplatserna och apparna ska kunna hanteras, förstås och vara tillgänglig för alla.
Vi arbetar ständigt med att förbättra webbplatsens och våra digitala tjänsters tillgänglighet. Hör av dig till oss om du upptäcker problem eller anser att vi inte uppfyller lagkraven.
Du kan kontakta oss på följande sätt:
- genom att använda formuläret nedan. Ange en e-postadress om du önskar återkoppling. Du kan inte kan få uppföljning i ärendet om du väljer att vara anonym.
- skicka e-mejl till biljettforsaljning.hogsby@regionkalmar.se
- ring vår kundtjänst 010-35 75 000
Tillgänglighetsutlåtande
Tillgänglighetsutlåtande för kalmarlanstrafik.se
Tillgänglighet för kalmarlanstrafik.se
Kalmar länstrafik står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Det här dokumentet beskriver hur kalmarlanstrafik.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från kalmarlanstrafik.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss.
- Skicka e-post till biljettforsaljning.hogsby@regionkalmar.se och märk meddelandet med ”Tillgänglighet kalmarlanstrafik.se”
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är i hög grad förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Innehåll som inte är tillgängligt nog beskrivs nedan.
- Våra PDF:er på webbplatsen behöver tillgänglighetsanpassas.
- Vissa bilder saknar alt-text. Det betyder att ingen alternativ beskrivning finns rörande bilden (WCAG A 1.1.1).
- Tjänsten Digitalt möte med handläggare saknar grundläggande tillgänglighetsfunktionalitet som vi arbetar med att åtgärda.
Vår ambition är att åtgärda alla ovanstående problem inom kort och arbetar kontinuerligt med att förbättra och upprätthålla tillgängligheten på webbplatsen.
Hur vi testat webbplatsen
Vår leverantör har följt Wcag 2.1 AA vid utveckling och design av webbplatsen. Leverantör har validerat koden enligt Wcag 2.1 AA samt följt DIGGs checklista för webbriktlinjer.
Webbplatsen publicerades den 4 april 2019.
Tillgänglighetsutlåtande för Kalmar länstrafiks app
Redogörelsen avser senaste versionen av appen Kalmar länstrafik. Kalmar länstrafik står bakom den här mobila applikationen. På den här sidan beskriver vi kända brister kring tillgänglighet gentemot lagen om tillgänglighet till digital offentlig service i appen Kalmar länstrafik samt hur du kan rapportera brister.
Hur tillgänglig är appen?
Denna applikation uppfyller delvis lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på grund av bristande punkter nedan.
Brister i tillgängligheten
Maskinläsbarhet
- En brist som finns i appen är att all information, struktur och de relationer som förmedlas genom presentationen inte är korrekt beskrivna för hjälpmedel och det finns inte heller några andra textalternativ. Detta innebär att vissa delar av appen kan vara otillgängliga för personer som använder hjälpmedel som skärmläsare. Följden blir att viktig information kan gå förlorad eller bli svår att förstå, vilket skapar svårigheter för hjälpmedelsanvändare.
- Vissa element, som navigeringselement och knappar, är inte åtkomliga med tangentbordet, vilket gör att tangentbordsanvändare inte kan utföra vissa åtgärder.
- I vår app finns det brister i hur statusmeddelanden hanteras. Vissa meddelanden (t.ex. bekräftelser eller felmeddelanden) identifieras inte på ett sätt som hjälpmedel, som skärmläsare, kan upptäcka och läsa upp automatiskt utan att de får fokus.
- I vår app finns det brister i hur information om användargränssnittets element (t.ex. roll, tillstånd, namn och beskrivningar) förmedlas maskinläsbart till hjälpmedel som skärmläsare. Detta innebär att vissa element inte kommunicerar korrekt eller fullständigt till hjälpmedel.
- I vår app finns det brister i hur relationer mellan etiketter och de element de beskriver förmedlas maskinläsbart till hjälpmedel, som skärmläsare. Detta innebär att vissa element inte är korrekt kopplade till sina etiketter, vilket kan göra det svårt för användare att förstå appens innehåll.
- Vissa delar kan inte lämnas med tangentbordet när fokus (markeringen) hamnar där. Denna brist påverkar exempelvis personer med motoriska funktionsnedsättningar som inte använder en mus, eller personer som använder alternativa inmatningsmetoder som skärmläsare eller specialanpassade tangentbord.
- I vår app finns det innehåll som inte följer en logisk och meningsfull ordning när du navigerar med tangentbordet. Detta kan göra det svårt att förstå och använda appen.
Fokus och kontrast
- I vissa fall har användargränssnittskomponenter som till exempel ramar för formulärsfält, markeringar för tangentbordsfokus och andra grafiska element som förmedlar information inte tillräckliga kontrastförhållande mot intilliggande färger. När detta inte är uppfyllt kan viktiga element vara svåra att se, särskilt för personer med nedsatt syn eller färgseendeproblem.
- I vissa fall har inte texten tillräckligt kontrastförhållande mot bakgrunden. Det innebär att text kan vara svår att läsa, särskilt för personer med nedsatt syn eller färgseendeproblem.
Tydlighet
- I vår app finns det brister i hur inmatningsfel visas. Om ett fel upptäcks automatiskt är det inte alltid tydligt vilket fält som har felet eller vad som är fel. Detta kan göra det svårt för användaren att korrigera felet. När ett fel upptäcks får användaren inte alltid tydliga förslag på hur felet kan rättas, även när det är möjligt.
- I vår app finns det vissa inmatningsfält som saknar tydliga ledtexter eller instruktioner. Detta kan göra det svårt för användare att förstå vad som förväntas när de fyller i fälten.
Övrigt
- I vår app finns det innehåll som rör sig, blinkar, skrollar eller uppdateras automatiskt. Tyvärr går det inte alltid att pausa, stoppa eller dölja detta innehåll, vilket kan göra det svårt för vissa användare att använda appen.
Systeminställningar
- I vår app finns det brister i hur den anpassar sig efter användarens inställningar i dess enhet, som färger, kontrast, teckensnitt, teckenstorlek, måttenheter och fokusmarkör. Detta kan göra appen svårare att använda för personer som förlitar sig på dessa inställningar.
- Innehållet i den appen är inte flexibelt och fungerar inte i både stående och liggande läge, utan endast i stående läge. Det betyder att användare inte kan välja vilken orientering de vill använda sin enhet i. Om en app endast fungerar i en orientering kan det skapa problem för användare som behöver eller föredrar en annan orientering.
Extern betallösning
- I vår app finns det tidsgränser för vissa funktioner som inte går att stänga av, förlänga eller anpassa. Detta kan göra det svårt för vissa användare att kunna använda appen på ett sätt som passar dem.
- I vår app finns det brister i hur innehållet är ordnat. Informationen presenteras inte alltid i en meningsfull och logisk ordning, vilket kan göra det svårt för användare att förstå innehållet, oavsett hur de interagerar med appen.
- I vår app finns det brister i kontrasten mellan text och bakgrund. Detta kan göra det svårt för vissa användare att läsa och förstå innehållet, särskilt för personer med nedsatt syn eller färgseende.
- I vår app finns det brister i hur titlar används för att beskriva olika sidor eller vyer. Vissa sidor eller vyer saknar en tydlig och beskrivande titel, vilket kan göra det svårt för användare att förstå vad sidan handlar om eller vad syftet är.
- I vår app finns det brister i hur rubriker och ledtexter används. Vissa rubriker beskriver inte tydligt syftet med det avsnitt som följer, och vissa ledtexter saknar tydlighet om vad som förväntas i tillhörande inmatningsfält. Detta kan göra det svårt för användare att förstå och interagera med appen.
- I vår app finns det brister i hur tangentbordsfokus visas. Det är inte alltid tydligt vilket element som har fokus när du navigerar med tangentbordet. Detta kan göra det svårt att förstå var du befinner dig i appen och hur du interagerar med den.
- I vår app finns det brister i hur inmatningsfel hanteras. När ett fel upptäcks automatiskt är det inte alltid tydligt vilket fält som är felaktigt, eller vad felet är. Detta kan göra det svårt för användare att rätta till felet.
På webbsidor ska alla användargränssnittskomponenter ha en korrekt roll och ett maskinläsbart namn. Om komponenten har värden ska de förmedlas maskinläsbart. - I vår app finns det brister i hur den följer tillgänglighetsstandarderna som beskrivs i punkterna 9.1–9.4 i EN-standarden eller WCAG 2.1 på nivå AA. Detta innebär att vissa delar av appen inte är fullt tillgängliga för alla användare.
Så här är tillgängligheten testad
Vi har gjort en självskattning av appen med hjälp utav externa tillgänglighetsexperter.
Appen publicerades den 31 augusti 2020.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 19 december 2024.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Rapportera brister eller önskemål till Kalmar länstrafik.
Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Om du upptäcker brister i tillgänglighet, eller inte kan få ut information från appen, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Rapportera brister eller begär innehåll som inte är tillgängligt genom att fylla i och skicka in formuläret längst ner på sidan. Alternativt kan du kontakta oss via:
- skicka e-post till biljettforsaljning.hogsby@regionkalmar.se
- ring 010-35 75 000
Rapportera brister i den mobila applikationens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra den mobila applikationens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, så ber vi dig att kontakta oss. Du kan mejla oss på biljettforsaljning.hogsby@regionkalmar.se eller ringa vår kundtjänst på 010-21 21 000 så att vi får veta att problemet finns.
Anmäl brister i tillgängligheten till tillsynsmyndigheten (DIGG)
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du upplever brister med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet kan du rapportera dessa till Myndigheten för digital förvaltning.
Tillgänglighetsutlåtande för Mitt konto
Tillgänglighet för Mitt konto
Kalmar länstrafik står bakom Mitt konto. Det här dokumentet beskriver hur Mitt konto uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgängligt är Mitt konto?
Kalmar länstrafik har inga kända brister i tillgängligheten för Mitt konto.
Rapportera brister på Mitt kontos tillgänglighet
Kalmar länstrafik strävar hela tiden efter att förbättra Mitt konto. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, så ber vi dig att kontakta oss.
Du kan också kontakta oss på följande sätt:
- skicka e-post till biljettforsaljning.hogsby@regionkalmar.se
- ring 010-35 75 000
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.
Så här har vi testat tillgängligheten
Detta tillgänglighetsutlåtande är baserad på den oberoende mellangranskning av Mitt konto som Funka färdigställde 2021-10-12, där några brister identifierades. Granskningen gjordes tillsammans med Länstrafiken Kronoberg, Hallandstrafiken samt Jönköpings länstrafik.
Kalmar länstrafik har därefter åtgärdat de brister som granskningen identifierade. Den sista åtgärden genomfördes 2022-12-13 och Mitt Konto har nu inga kända tillgänglighetsbrister och uppfyller nu samtliga krav enligt DOS-lagen.
Redogörelsen uppdaterades senast 2024-10-10.