Kalmar länstrafik kniper silver i Månadens film
Vi kan stolt meddela att vår senaste reklamfilm, framtagen tillsammans med Markus reklambyrå, har tagit hem en fin andraplats i branschtidningen Resumés prestigefyllda tävling ”Månadens film”.
Filmen, med den fyndiga titeln Nu är det hjul igen, fortsätter på det inslagna spåret att ställa bilägandets vardagliga krångel mot kollektivtrafikens enkelhet. Denna gång ligger fokus på det ständigt återkommande projektet med vinterdäck eller ”hjulskifte” som det numera heter.
I huvudrollerna ser vi återigen de välbekanta karaktärerna Björn och Bosse. Medan Björn kämpar och fumlar i garaget under tidspress, påminner busschauffören Bosse om det smidiga alternativet, att helt enkelt ta bussen. Allt utspelar sig till ett soundtrack som juryn beskriver som gränsande till galenskap.
Juryns röster:
- Felix Jörneman, copywriter på Åkestam Holst
”Det utmärkt utförda fumlandet och den mer eller mindre galenskapande låten skapar i mitt tycke den perfekta psykosen.” - Elsa Henriksson, art director på Sweet Creatives
”Kalmar Länstrafik gör det igen! Börjar tro att Markus kan få mig att köpa vad som helst.” - Axel Bringel, executive creative director på Burson
”Jag blir påmind om varför jag inte har hämtat vinterkläderna. Kan inte Kalmar länstrafik börja trafikera Stockholm?” - Alva Nyström, art director på Garbergs
”Årets bästa hjulfilm :)” - Ludvig Ehrenstråhle, creative director på Tre
”Det har varit ett filmår i länstrafikens och kollektivtrafikens tecken. Så det är klart att årets sista omgång behövde innehålla buss. Roligt och jobbigt mycket igenkänning.”
– Att Kalmar länstrafik återigen placerar sig i toppen av Månadens film är otroligt roligt och visar att vårt koncept landar rätt. Vi vill använda humor och hög igenkänning för att få folk att reflektera över sina resvanor. Kan vi få någon att skratta åt eländet med däckbyten och samtidigt överväga kollektivttrafik, då har vi nått fram, säger Henrik Högström, marknadsstrateg.
Vi är glada över att våra karaktärer fortsätter att engagera och hoppas att filmen inspirerar fler att välja ett kollektivt resande i vinter.