Ansök om förseningsersättning eller återbetalning/reklamation
Har du drabbats av förseningar eller inställda resor när du rest med Kalmar länstrafik kan du ha rätt till ersättning. Hur du ansöker om förseningsersättning beror dels på var du köpt din biljett och var resan startade.
Din ansökan ska ha kommit fram till oss inom två månader från den dag du blev försenad. I de fall det finns särskilda skäl (till exempel sjukdom eller vistelse utomlands) kan vi godkänna reklamationer som kommer in senare än två månader efter din resa. Kontakta oss om du är osäker.
Gäller ditt ärende återbetalning eller reklamation av biljetter (gäller inte förseningsersättning) läs mer under Mer information.
Handläggningstid
Din ansökan handläggs i turordning och senast inom 30 dagar.
Mer information
Förseningsersättning
Förseningsersättning innebär att du kan få ersättning om din resa blir försenad till slutdestinationen eller om den blir helt inställd.
Du ansöker om förseningsersättning där du köpte biljetten. Du kan ansöka om förseningsersättning från Kalmar länstrafik om du köpt din biljett:
- Via Kalmar länstrafiks app
- Ombord på Kalmar länstrafiks bussar
- Ombord på Krösatågen inom Kalmar län samt Östergötland
- Via Kalmar länstrafiks biljettautomater
- Via ett kundcenter eller återförsäljare i Kalmar län
Om du köpt din biljett via ett annat län eller ett annat läns app så ansöker du om förseningsersättning i respektive län.
Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Jönköpings länstrafik, Länstrafiken Kronoberg, Skånetrafiken, Västtrafik
Har du förköpt din biljett av till exempel SJ eller Öresundståg ansöker du hos det län där resan startade, se ovan.
För resor med Resplusbiljetter:
Om du har rest med en förbokad Resplus-biljett med byte mellan olika tåg eller buss/tåg och blir försenad så gör du din ansökan om ersättning via Resplus hemsida. Resplusbiljett är en biljett, märkt ”Resplus”. Vid Resplusresor gäller särskilda regler för förseningsersättning.
Läs mer om villkoren för Resplus-biljetter
Här kan du ansöka om förseningsersättning för din Resplusresa
Allmänna villkor för förseningsersättning
Förseningsersättningen baseras på vad som anges i lag 2015:953 om kollektivtrafikresenärers rättigheter, samt i Förordning (EU) 2021/782 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.
Hur mycket ersättning får jag?
Ersättningen baseras på hur stor förseningen var samt resans pris.
- En försening på 20–39 minuter ger 50% av resans pris.
- En försening på 40–59 minuter ger 75% av resans pris.
- En försening på 60 minuter eller mer ger 100% av resans pris.
Har du en periodbiljett värderas resan utifrån ett dagspris, biljettpriset delat på antalet dagar biljetten är giltig. Vid resa med 24-timmarsbiljett ersätts biljettpriset delat på två (2) och vid resa med Flexbiljett ersätts biljettpriset delat på 20.
När kan ersättning nekas?
- Kalmar länstrafik ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening. Detta innebär att du inte kan få ersättning för missade teaterbesök, tandläkartider, förlorad arbetsinkomst, missad anställningsintervju och så vidare. Kalmar länstrafik ersätter heller inte följdkostnader i form av nya flygbiljetter i de fall du missar en anslutning på till exempel Copenhagen Airport.
- Kalmar länstrafik ersätter inte i de fall information om trafikstörning publicerats minst tre dygn i förväg.
- Om oriktiga uppgifter lämnats, eller i övrigt missbruk av förseningsersättningen.
Ersättning för resa med annan transport
Om det finns skälig anledning att anta att en resa kommer att bli 20 minuter försenad eller mer, har du rätt till ersättning för skäliga kostnader för annan transport för att nå resans slutdestination. Detta gäller även om det inte har ingåtts ett avtal om transport för den resa som befaras bli försenad, om du särskilt har inrättat dig efter den transporten. Annan transport kan vara andra transportmedel inom kollektivtrafiken eller resa med eget fordon eller taxi.
Kostnaden ska kunna styrkas. Detta gäller till exempel i de fall du ansöker om ersättning för taxi, parkeringskostnad eller kostnad vid resa med eget fordon över Öresundsbron.
Ersättning för annan transport kan inte kombineras med ersättning för biljett. Finns det ingen biljett dras den kostnad av som resenären skulle ha haft om denne hade betalat för resan.
Taxiresa ersätts med ett kontantbelopp, eller i form av värdekod, motsvarande taxiresans faktiska kostnad. Ersättning för taxiresa är begränsad till 1 470 kronor. Maxbeloppet gäller för en resenär och kan alltså, om styrkt faktiskt kostnad överstiger maxbeloppet, läggas ihop för flera resenärer som väljer att samåka med taxi. I de fall resenärer delat på kostnaden för taxi rekommenderas ni att begära delat kvitto av föraren. Du måste bifoga taxameterkvitto i original till din ansökan (eller om man reser med t.ex. ett taxibolags app, ska lämpligt kvitto bifogas).
Resa med egen bil ersätts kontant eller med en värdekod enligt Skatteverkets regler för skattefri ersättning och är begränsad till 1 470 kronor. Kalmar länstrafik äger rätt att begära kompletterande handlingar som styrker ersättningskravet.
Högsta ersättningen för annan transport är 1/40 av det prisbasbelopp enligt 2 kap. 7 § i socialförsäkringsbalken som gäller för det år då resan skulle avslutats. För 2025 är högsta belopp 1 470 kronor (inklusive eventuella parkeringsavgifter).
Ersättning för utlägg av måltid och förfriskningar
För resor med tåg som går en längre sträcka (150 km eller längre) har du som resenär rätt till ersättning för utlägg av måltid och förfriskningar vid 60 minuters försening eller mer. Du måste bifoga kvitto i original, alternativt digitalt kvitto (ej kopia) till din ansökan.
- Vid försening på 60-119 minuter ersätts faktisk kostnad upp till 75 kronor
- Vid försening på 120 minuter eller mer ersätts faktisk kostnad upp till 200 kronor
Kompletteringar i form av måltid- och taxameterkvitto skickas till:
Kalmar länstrafik
Box 54
579 22 Högsby.
Ange också ärendenumret du får efter inskickat webbformulär.
Ersättningsformer
- Ersättningen betalas ut i form av en värdekod som kan användas för att köpa biljetter via Kalmar länstrafiks app och Mitt konto. Vid val av värdekod, och då ersättningsanspråket gäller försening, utbetalas minst 50 kronor.
- Kontant (utbetalas via SUS, Swedbanks utbetalningssystem).
Varje ärenden om förseningsersättning utreds och prövas innan Kalmar länstrafik beslutar om ersättning.
Ogrundade ansökningar om förseningsersättning kan komma att polisanmälas av Region Kalmar län.
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende.
Överklagan om beslut
Du kan alltid överklaga ditt beslut skriftligen. Glöm inte att ange ditt ärendenummer i din överklagan.
Skicka in överklagan som e-post eller via post.
E-post:
forsening@regionkalmar.se
Adress:
Kalmar länstrafik
Box 54
579 22 Högsby
Återbetalning/reklamation
Återbetalning/reklamation
Här ansöker du om återbetalning av olika biljetter för resor med Kalmar länstrafik, Krösatågen och inom Sydtaxan (exempelvis Öresundståg). Det är även möjligt att ansöka om återbetalning/reklamation av biljetter, reskassa m.m.
Har du din biljett/reskassa på ett Resekort anger du Resekortets nummer i formuläret nedan för att ansöka om återbetalning via värdekod eller SUS-utbetalning.
Tänk på att komplettera din ansökan med biljett i original eller kortnummer. Skicka din biljett till: Kalmar länstrafik, Box 54, 579 22 Högsby. Ange ärendenumret du får efter inskickat formulär.
Ett ärendenummer visas längst ned på sidan när formuläret har skickats. Spara ärendenumret.
Handläggningstid
Din ansökan handläggs i turordning och senast inom 30 dagar.
Klicka här för att läsa våra återbetalningsregler.
SUS (Swedbanks utbetalningssystem) för utbetalning
Kalmar länstrafik använder sig av SUS (Swedbanks Utbetalningssystem) för utbetalning till svenska bankkonton och på utbetalningsavier. Ditt personnummer används för att hämta uppgifter om konto eller utbetalningsadress.
För att utbetalningen ska göras till bankkonto i svensk bank måste Du anmäla Dig till SUS betalningsmottagarregister via ett bankkontor eller med BankID via www.swedbank.se/kontoregister. I annat fall skickas en utbetalningsavi till Din folkbokföringsadress.
Vid problem att skicka in formuläret
Testa att skicka in formuläret på nytt om det inte går första gången. Om det inte fungerar rekommenderar vi att du testar en annan webbläsare. Du är välkommen att kontakta vår kundtjänst om du vid flera tillfällen inte kunnat rapportera in ett ärende.
Telefon: 010 – 35 75 000.