Kalmar länstrafik vann silverägg
Reklamfilmen "Taxipappan" från Kalmar länstrafik och reklambyrån Markus belönades med ett silverägg i Guldägget 2025 – Sveriges mest prestigefyllda tävling för kreativ kommunikation.
Filmen, som på ett humoristiskt sätt skildrar en tonårspappas vardag, kammade hem andra pris i kategorin "Kortare film". Klicka här för att se pristagarna.
Filmen
I filmen får vi följa vad som till en början ser ut att vara en taxichaufför som artigt föreslår vägen han tänkt ta. Men när passageraren i baksätet – en tonårstjej med mobilen i handen – avbryter honom irriterat med repliken:
– Men på riktigt pappa, kör bara!
Filmen avslutas med budskapet:
Trött på att agera taxichaffis? Köp fritidsbiljett till din tonåring.
Budskapet riktar sig till föräldrar i hela Kalmar län och vill inspirera fler unga att ta kollektivtrafiken inte bara till och från skolan, utan också på fritiden.
– Det är fantastiskt roligt att vår lilla film uppmärksammas i en så här stor tävling. Vi ville skapa något som talar till föräldrar och ungdomar på ett humoristiskt sätt, samtidigt som vi lyfter fram en enkel och prisvärd lösning – vår fritidsbiljett, säger Henrik Högström, marknadsstrateg på Kalmar länstrafik.
För mer information:
010 - 35 75 075
press.klt@regionkalmar.se