Två personer som stiger på en landsbygdsbuss

Stängda framdörrar på de större bussarna i Kalmar län

Kalmar länstrafik har stängt de främre dörrarna ombord på sina stora bussar.

Kalmar länstrafik har stängt de främre dörrarna ombord på sina stora bussar (med minst två dörrar) för att säkra förarnas arbetsmiljö på grund av den pågående Coronapandemin. All på- och avstigning sker nu via de bakre dörrarna. 

Du som kund måste ha en giltig biljett innan du stiger ombord på våra bussar. Annars riskerar du en kontrollavgift.

Extraordinära tider

Vi arbetar konstant med att hitta nya lösningar för att kunna tillgodose så många av våra kunders behov som möjligt.

När nuvarande biljettsystem och väl inarbetade resvanor sätts ur spel är det svårt för Kalmar länstrafik att ställa om utan att detta påverkar våra resenärer. Vi kommer därför inte kunna ordna en smidig biljettlösning för alla våra kunder inom den närmsta tiden. Detta ber vi om ursäkt för samtidigt som vi vädjar om förståelse med anledning av rådande omständigheter.

Reskassa ombord på våra stora bussar

Biljettköp med reskassan ombord på våra bussar kräver en manuell insats från våra förare. Då området kring föraren är avstängt går det inte använda reskassan ombord på de större bussarna i Kalmar län, bussar med minst två dörrar.

På våra mindre fordon, med en framdörr, går det att betala med reskassan som vanligt.

Vi har med anledning av detta sänkt priset på enkelbiljetter och Duo/Familj-biljetter i vår app. Här hittar du mer information om appen.

30-dagarsbiljett i vår app

Det är nu möjligt att köpa 30-dagarsbiljetter i vår app, läs mer här.

Köp över telefon via Kalmar länstrafiks kundtjänst

För de som inte vill eller kan använda appen är det nu möjligt att ringa in till Kalmar länstrafiks kundtjänst för att köpa en 30-dagarsbiljett eller Seniorbiljett. Vid köp över telefon får du ett aktiverat resekort hemskickat per post, betalning sker via faktura.

Telefonnummer: 010 – 21 21 000

Öppettider: Helgfria vardagar kl. 07:00-22:00, lördagar och söndagar kl. 08:00-22:00.

Du köper din biljett här:

För dig som reser med oss innebär beslutet att det är några saker du måste tänka på.

Från och med nu måste du köpa din biljett i förväg.

  • Enklast är det om du använder vår app. I appen är det 10% rabatt på enkebiljetter och Duo/Familj-biljetter. Köp din biljett och aktivera den innan du går ombord. Du laddar ner appen för Iphone här och för Android här
  • Det är möjligt att köpa 30-dagarsbiljetter i vår app.
  • Det går att ringa in till vår kundtjänst för att köpa en 30-dagarsbiljett eller Seniorbiljett. Resekortet med biljetten skickas hem till dig via post.
  • Kom ihåg att du alltid måste ha en giltig biljett när du reser med oss.
  • Reskassan kan användas genom att köpa biljetten i förväg i en av våra biljettautomater eller fasta försäljningsställen.

Även om framdörren är avstängd ska bussföraren fortsatt utföra sina arbetsuppgifter, till exempel genom att hjälpa dig på och av samt se till att du är säkert placerad på bussen.

Säker och smidig på- och avstigning

Gör precis som på tågen. De som ska gå av bussen får gå först. När de avstigande har lämnat bussen kan du sedan gå ombord.

  • Tänk också på att hålla avstånd till dina medresenärer när du väntar. Har du möjlighet kan det också vara bra att undvika att resa i rusningstid.

Har du några frågor så kan du kontakta vår kundservice på 010 – 21 21 000.

Tack för att du visar hänsyn.

Frågor och svar

Uppdaterad 28 maj 2020