
Effektivisering i busstrafiken
Kalmar länstrafik har fått i uppdrag att minska kostnaderna i kollektivtrafiken. Förändringar i busstrafiken kommer genomföras vid tidtabellsskiftet i augusti.
På grund av höga drivmedelskostnader har Kalmar länstrafik fått i uppdrag att minska kostnaderna för kollektivtrafiken.
Kalmar länstrafik kör idag bussar på vissa ställen som har lägre andel resenärer än vad som står i Trafikförsörjningsprogrammet i Kalmar län. Programmet är bestämt av regionfullmäktige och innehåller ramar för hur många resenärer som behövs för att en bussavgång ska bedrivas. Avgångar med färre än fem resenärer per enkelresa eller tio resenärer per tur måste utvärderas för att se avgången kan göras på ett annat sätt, eller om den helt enkelt ska tas bort.
I augusti 2023 kommer avgångar som har i snitt färre än fem resenärer att omformas eller tas bort. Förändringarna kommer att påverka busslinjer i olika omfattning, hur mycket är ännu inte klart.
Nedan listas linjerna som kommer att påverkas i samband med tidtabellsskiftet i augusti 2023. Förändringarna beräknas ge en besparing på cirka 2 miljoner kronor per år.
- Linje 1 Pepparängen - Örbäcken - Resecentrum - Gertrudsvik
- Linje 22 Edsbruk - Ukna - Överum
- Linje 25 Västervik - Överum
- Linje 39 Västervik - Ankarsrum - Totebo
- Linje 47 Industriområdet - Oskarshamn centrum - Saltvik - Baggetorpskvarn
- Linje 71 Hultsfred - Lönneberga
- Linje 101 Kalmar - Borgholm
- Linje 121 Kalmar - Torsås - Bergkvara
- Linje 125 Kalmar - Ljungbyholm - Påryd
- Linje 155 Oskarshamn - Berga - Högsby
- Linje 156 Oskarshamn - Fliseryd - Ruda - Högsby
- Linje 163 Mönsterås - Timmernabben - Ålem - Blomstermåla
- Linje 165 Finsjö - Fliseryd - Mönsterås
Tågtrafiken på Tjustbanan
Justering av tågtrafiken på Tjustbanan, Västervik - Linköping, är en del av effektiviseringsåtgärderna. Du kan läsa mer om justeringarna i tågtrafiken mellan Västervik och Linköping här.